Skip to content

Varför dela upp makten mellan många?

2010/02/27

Motverka maktfullkommlighet och korruption är det sedvanliga svaret.

Men det är minst lika viktigt att få in kompetens i korrekta positioner. I många fall så flyttas alla besluten till alltför få personer, där delning av makt är ett mycket enkelt sätt att öka kompetensen för beslutsfattande. Om antalet individer som delar makten ökas, då kommer per automatik in många flera personer och därmed en mycket bredare massa av folk och förhoppningsvis även större kunskap in i ledningsskiktet.

Att en enstaka person kan vara kompetent inom alla olika områden är helt uteslutet, ingen av oss är en ubermench och vi har alla våra brister. Möjligtvis så skulle man kunna argumentera att om man kunde omge sig av duktigt folk så skulle man klara av att fatta bra beslut, men då är det lika bra att dela upp makten mellan dessa individer direkt istället för att låta makten kanaliseras genom en i praktiken meningslös kanal som potentiellt sätt inte kan genomföra en förbättring och endast skulle kunna göra försämringar.

Vad har då detta med pp att göra ?

Jo jag hävdar att pp är en motreaktion på den stora bristen på kompetens inom IT som finns i dagens regering riksdag och även opposition.

Jag har tidigare förunnats över, att fastän jag alltid varit något negativ till det demokratiska underskottet jag upplever finns i EU, så har EU parlamentet i många fall lyssnat mera på folkviljan gällande mjukvarupatent och IT relaterade lagar än Sveriges regering eller riksdag har gjort.
Jag tror att en stor bidragande orsak är att det är många ledamöter med extremt olika bakgrund sitter i EU parlamentet och därmed så bör vi få en stor variation av personer och kunskap*1.

Vi har tyvär inbyggda mekanismer som i princip minskar kompetensen i våra organisationer så som Steelneck kommenterar nedan.
Jag vill verkligen varmt rekomendera den lysande men smått dystopiska skriften av Steelneck på klaras blog.

Se gärna även svt filmen konsten att vara människa som jag åter igen tagit från fullmentalstraightjacket bloggpost. Stark, gripande och bra film jag vill rekomendera alla att se.


Beware men in power who praise principles; they’re either without them or lacking in perception.
L.E Modesitt, Jr.

.
.
.
.

*1
Men också att en ledamöt är ekonomisk obunden av sitt parti som inte har makt att toppstyra i överdriven omfattning, vilket iofs kan vara både positivt eller negativt, men tyvär lätt leder till en monokultur som är mycket skadlig, jmf tex med konstigheter som våra riksdagsledamöter har utsatts för

From → pirat

3 kommentarer
  1. Visste du skulle gilla steelnecks kommentarer. De tål att läsas mer än en gång 😉

  2. Jag tackar så mycket för tipset btw Olof.
    Jag hade skrivit 90% av blogg posten innan jag hade läst Steelnecks kommentar, som jag lite lustigt och hastigt inte kunde låta bli att länka till, även om det blev lite osammanhängande.

  3. Det är kul du kommit igång med bloggandet. Jag försöker tänka att bloggens första publik är jag själv – på så sätt kan man hålla igång den. Det blir som en ”anteckningsbok” över tankar man har. Därför också ”beta-tanken” användbar – att allt ständigt är i utveckling, du, jag, programvaror, företag, samhällen, ekologin, våra tankar & memes. Ingenting är någonsin ”färdigt”.. Därför kan man lika gärna ”mind-droppa” hellre tidigare än senare – för att gå vidare tankemässigt. Ibland behövs bara mera mod att visa hur kort man kommit 😉

Kommentera

