Skip to content

Tolerans == intolerans ?

2010/03/16

Simon Singh har råkat ut för dena belägenhet, att pga allt skall tolereras så är i princip alla kritik av något ett brott mot toleransen och därmed straffbart.

Jag är glad att han slås för sin sak och att det kan leda till ändringar i Brittisk lagstiftning.

Tolerans måste finnas, men det får aldrig bli falsk tolerans där kritik aldrig kan vara tilllåten. Vi kan aldrig acceptera att spela helt på någon annans vilkor. Hade tex åsikterna inom pp kommit fram på det sätt de nu gör om vi snällt hade bett våra politiker att tänka på våran situation? Knappast troligt menar jag. Det var tyvär nödvändigt att bilda ett eget parti för att få gehör för våra åsikter.

Jag menar på allvar att om vi ser på pp så är vi ett parti som snarast är något som vill bevara de faktiska samhällsstrukturerna sett ur en normal medborgars perspektiv.

Jag vill tex kunna låna ut en bok jag köpt till min bror utan att begå ett brott, även om boken skulle vara digital. Dvs jag vill bevara de faktiska förhållanden som råder idag även i framtiden. Det må vara så att det är lagligt eller olagligt redan idag, men summa sumarum så är i praktiken tilllåtet då det aldrig i praktiken bestraffas och folk i största allmänhet gör det utan att nämnvärt tänka på det. Jag vill bevara denna ”rättighet” även i framtiden.

Det är tyvär bara så att set ur ett företags makroperspektiv så innebär det förändringar ie de måste anpassa sig till samhället och de bör inte få införa lagar så som tex datalagringslagen, FRA och IPRED.

Men som steelneck snyggt skriver i förändringens tidsålder så ses realisten som en revolutionär.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

