Skip to content

Rättssäkerhet?

2010/05/21

[ Rehash av gammalt stuff inför diskusion med bekanta ]

Fildelning .. och upphovsrätt …

Är fildelning något som igentligen gör någon skada ?
– De undersökningarn som jag sett som jag tror är opartiska visar att fildelning inte är skadlig.

Principer och Samhällsnyttan?
Men om vi bortser från ren ekonomisk skada utan vill tala om principer då ?

Upphovsrätt är en rättighet som endast är till för att det skall gagna samhället.
Det är ingen naturlig rättighet så som fysiska saker.
Dvs om vi i samhället skall ha upphovsrätt så är det enbart för att det skall gagna samhället, inte för att några företag skall tjäna pengar.

Vi kan förvisso tilllåta att företag ohämnat kan göra massstämmningar mot 10 tusentals människor om de har indicier på att dessa människor är brottslingar mot upphovsrättslagen. Men vad vinner samhället på detta?
Jag kan inte se samhällsnyttan av detta, kan du ?

Kryptering
Men om vi ändå släpper denna bollen och accepterar mass stämmningar enligt ovan, så vad händer då med krypterade nätverk? Förmodligen dröjer det 1 år sedan körs all legal precis som illegal fildelning via krypterade nätverk.
Ok plötsligt så är det fortfarande omöjligt att göra massstämmningarna.
Dvs det är inte längre möjligt att hejda fildelning trots allt, eller ?
(Jag förutsätter alltså att privat kommunikation skall vara tilllåten)

Mycket stor del av fildelning görs troligtvis numera med passords skyddade rar filer på rapidshare. Skall användare få ladda upp passordsskyddade arkiv på rapidshare och dela med sig till vänner och bekanta? Om detta skall vara tillåtet då kan man dela upphovsrättsskyddat material denna vägen. Hur som helst så är det i princip inte möjligt att hindre upphovsrättsskyddade filer att spridas utan att demontera internet så som det ser ut idag.

Anonymitet?
Vi behöver möjligheten för personer som ser fel och brister i vård och myndighet att kunna larma om detta. Dessa larm måste kunna ske anonymt om de skall vara effektiva eftersom annars kommer folk bli skrämda till tystnad. Det går inte att ta bort anonymiteten helt utan att också ta bort pressfriheten. Ingen pressrihet om vi inte kan garantera anonymitet till pressens källor.

Rättssäkerhet
OCH det blir bättre!
Om vi ändå behåller ”olagligheten” av dessa delade filer så har vi i princip tagit bort allt som heter rättssäkerhet. Polisen kan sedan helt godtycklig sätta fast någon som de tycker illa om. Göra hembesök och voila de kan sätta fast vederbörande för upphovsrättsbrott.

Rättssäkerheten kräver att stat/myndighet däribland polis inte skall agera helt godtyckligt och det vore godtycke om polisen kan sätta fast vem de vill för fildelning. Redan idag fildelar ca 1/3 (eller troligtvis bra mycket mera enligt källa) av Sveriges hushåll, imorgon är detta en siffra som kommer att öka.

Personligen så litar jag på våra poliser i Sverige, men jag är inte naiv nog att tro att det inte kommer finnas rötägg bland dessa. Det krävs helt enkelt regler för att hindra det uppenbara missbruk som kan komma att ske och som har skett. Vill du leva i ett samhälle där polisen kan agera godtyckligt?

Även bland domstolarna så har direkt felaktigt beslut fattats, det är naivt att tro att vårat rättssystem alltid arbetar korrekt. (See tex fall1 eller fall2)

Jag vill ha ett samhälle som är rättssäkert och som har minimal korruption.
Detta _kräver_ att vi har ett juridiskt system som är rättvist och som är genomskinligt. Det vore för mig höjden av vansinne att stifta lagar som kan användas godtyckligt och som ger enorma straff så som brott mot upphovsrätt verkar kunna göra.

Att hävda att ingen korruption bör finnas eller motsvarande är vägra att titta på problemet, sticka huvudet i sanden om du så vill. Ett perfekt system är inte en möjlighet. (see också nirvana fallancy)

Min slutsats måste därför bli att rättssäkerhet behövs idag och kommer behövas imorgon. Det är fördmodligen lätt att underskatta betydelsen av rättssäkerheten för vårat samhälle. Men jag vill också påtala att Sverige under mycket lång tid legat extremt bra gällande det årliga rättvisoindexet. Jag tror att ett rättsvist samhälle är en grundbult i ett välmående samhälle och att vår höga rättssäkerheten vi har haft har varit en garant för detta.

Trygghet måste samhället kunna ge
Vi måste kunna lite på våra poliser, vi skall inte behöva vara rädd för våra poliser. Det innebär att jag skall kunna gå mot röd gubbe utan att få astronomiska böter eller få husarest. Jag skall inte heller behöva vara rädd för att visa upp min dator för en polis, som bevismaterial om jag vill anmäla ett brott. Om vi har en samhälle där jag automatiskt blir skyldig staten pengar om jag visar upp min dator för polisen så måste jag tyvär säga att det påminner mycket mera om Gulag än om ett rättssamhälle.

Framtiden
Vi måste se till att behålla våran välfärd även i den digitala tidsålderna. Vi måste som garant för detta garantera en hög rättssäkerhet även i den digitala världen.

En röst på piratpartiet i höst är en röst på rättssäkerhet.

From → pirat

Kommentera

Kommentera

