Skip to content

Journalistik ett döende yrke?

2011/02/17

Är journalistiken döende i världen idag?

Kanske är den det på ett sätt. Men samtidigt som den försvagas på ett ställe där journalister inte längre klarar av att kritisk granska information (oskyldighetspresumptionen vad är det, går det att äta ?)
så finns det alltid andra miljöer andra system där dessa saker istället dryftas och diskuteras. Kanske är det helt enkelt min egen lathet som jag klagar på, kanske är det så att jag själv måste ta reda på informationen om vad som händer i världen? Jag hade gärna velat lata mig och bara luta mig tillbaka utan att behöva aktivt söka information få den serverad på ett silverfat . Men detta är en dröm, vill vi se riktig journalistik riktig samhälls kritik av media så måste vi nog inse att det krävs jobb, inget stort jobb men likväl något jobb, att läsa artiklar kritiskt, att söka information om de saker vi bryr oss om.

Jag vill se mera frän kritik såsom ”Why isnt Wall Street in Jail?”

Jag vill se denna kritik även inom Sverige, idag tvingas vi surfa till flashback om vi vill ha riktig information om vad som hänt med Assange fallet, sorligt helt enkelt sorgligt.

Om inte tidningarna vill skriva om dessa saker så kommer det skapas andra nyhetskanaler där dessa saker istället diskuteras Säkerligen kommer vissa tidningar att överleva, jag gissar att tex the guardian, the economist och rollings stones med flera inte kommer ha några problem. Men frågan är bara om de tidningarna som bara återpublicerar TT nyheter har något utrymme i den framtida mediavärlden?

Denna nya mediavärld på en sidan öppnas och på andra sidan stängs. Vi bör vara medvetna om hur även nya informationskanaler kan vara lätta att censurera
(se också hur stängda system underättar för censur).

From → pirat

Kommentera

Kommentera

