Skip to content

A view to a kill

2011/08/17

Vilket synsätt man har till ett problem vinklar hur man försöker lösa det.

Inom dator administration så hör jag ofta rekomendationen att skapa en virtuell maskin vilket iofs oftast löser många problem.

Men i många fall är den modifikation jag vill göra extremt minimal och smälla upp en virtuell maskin med de extra minneskrav och resurser detta tar är ofta extremt överdrivet för den minimala förändring jag vill uppnå.

Ta en såpass enkel sak som att på ett Linux system supporta flera versioner av en given applikation.

Förvisso kan man göra special lösningar ala gcc där man skapar flera olika paket med lite olika namn gcc3 gcc4 eller dito eller kanske kör med chroot.

Frågan är då varför skall jag behöva smälla upp en hel vm-ware eller chroot för att jag vill lösa ett pytte problem?

För det specifika problemet med flera versioner av ett specifik programvara så brukar det enklaste vara att separat kompilera upp programvaran själv för att vara ärlig (men själv syftet med pakethanteraren borde vara att man skulle slippa detta? … nu finns det förvisso tex gobolinux som faktiskt supportar ovanstående scenario, men flertalet distar gör det absolut inte )

Hur som helst, den generiska problemet att jag vill göra en mindre ändring i systemet supportas inte då det bryter den filsystems vyn som hela tiden finns där (tänk central-styrning alla måste se samma vy tyvär). Det finns en total genomgripande tanke inom de gamla unix systemen och det är att den vy av filsystemet som ett program ser skall vara ekvivalent med vad ett annat program ser.

Denna idee är redan bruten med fuse och /proc, men den skulle behöva brytas ner mera i grunden anser jag, jag vill åstadkomma något mera likt plan9, vi bör se på saker så som tex view-os där man kan åstadkomma intressant program och implementeringar genom att titta på dessa saker.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

